Podczas kierowania pojazdem, szczególnie przy wysokiej prędkości, oślepiające światło spowodowane niskim nasłonecznieniem lub światłem odbitym od śniegu, kałuży, innych pojazdów, a nawet przedniej części pojazdu, może być śmiertelne. Okulary przeciwsłoneczne mogą chronić przed oślepiającym światłem podczas jazdy.

Gabinet okulistyczny – zajrzyj po poradę przed wakacjami

Muszą być spełnione dwa kryteria: widzenie musi być czyste, a okulary muszą dawać wystarczająco dużo światła do oczu, aby mogło ono być używane w warunkach jazdy. Okulary przeciwsłoneczne ogólnego zastosowania mogą być zbyt ciemne lub w inny sposób nieodpowiednie do jazdy. Więcej na temat doboru właściwych okularów dowiesz się w gabinecie okulistycznym.

Stowarzyszenie Samochodowe i Federacja Producentów Optyków opracowały wytyczne dotyczące doboru okularów przeciwsłonecznych do jazdy. Soczewki zmienno-barwne lub fotochromowe zwiększają swoją gęstość optyczną pod wpływem światła UV, powracając do stanu jasnego, gdy zmniejsza się jasność UV. Szyby przednie samochodów filtrują promieniowanie UV, spowalniając i ograniczając reakcje soczewek i czyniąc je nieodpowiednimi do jazdy, ponieważ mogą stać się zbyt ciemne lub zbyt jasne dla warunków otoczenia.

Niektórzy producenci produkują specjalne obiektywy fotochromowe, które dostosowują się do zmiennych warunków oświetleniowych podczas jazdy.

Soczewki o stałym zabarwieniu są sortowane według gęstości optycznej zabarwienia; w Wielkiej Brytanii okulary przeciwsłoneczne muszą być oznakowane i zawierać numer kategorii filtra.

Obiektywy o przepuszczalności światła poniżej 75 % nie nadają się do jazdy nocnej, a obiektywy o przepuszczalności światła poniżej 8 % (kategoria 4) w żadnym momencie nie nadają się do jazdy; zgodnie z prawem Zjednoczonego Królestwa powinny być oznaczone napisem „Nie nadaje się do jazdy i jazdy po drogach”.

Badanie wzroku w gabinecie okulistycznym

Gabinet okulistyczny – wejdź po okulary do uprawiania sportu

Nie zaleca się również używania żółtych soczewek barwionych w nocy. Ze względu na natężenie światła w samochodzie, do jazdy dziennej zalecane są obiektywy filtrujące kategorii 2, które przepuszczają od 18% do 43% światła. Soczewki polaryzacyjne mają zwykle stały odcień i mogą zmniejszyć odblaski odblaskowe bardziej niż niepolaryzowane soczewki o tej samej gęstości, szczególnie na mokrych nawierzchniach.

Stopniowane soczewki, których dolna część jest lżejsza od górnej, ułatwiają widzenie elementów sterujących w samochodzie. Wszystkie okulary przeciwsłoneczne powinny być oznaczone jako spełniające normy obowiązujące w regionie, w którym są sprzedawane. Zalecana jest powłoka antyrefleksyjna oraz twarda powłoka chroniąca soczewki przed zarysowaniami. Okulary słoneczne z głębokimi ramionami bocznymi mogą blokować widoczność boczną lub obwodową i nie są zalecane do jazdy.

Mimo że niektóre z tych okularów okazały się wystarczająco dobre do jazdy nocą, zdecydowanie zaleca się ich nie używać ze względu na zmiany intensywności światła, zwłaszcza w przypadku stosowania żółtych okularów ochronnych.